Långpannebröd

Det är verkligen inte ofta jag bakar bröd! Jag älskar egentligen bröd, men äter det väldigt sällan så därför bakas det inte så ofta. Jimi äter visserligen bröd varje dag, men det finns ju bröd att köpa också!
 
Men nu var det så att jag skulle fixa lite fika till personalen på skolan och tänkte att det kunde vara gott (och hälsosamt) med lite smörgås också och inte bara kakor. Så därför letade jag reda på lite nya recept på bröd att testa. Var lite sugen på att testa långpannebröd så det var i första hand det jag letade efter och hittade en uppsjö med spännande recept. Valde till slut ut ett som innehöll morötter och frön som lät väldigt gott. Det verkade heller inte så svårt att baka (vilket bröd i och för sig sällan är...).
 
 
Och jag tycker att det blev ett väldigt gott bröd och kan nog tänka mig att baka det fler gånger. Vill du också testa får du receptet här:
 

Långpannebröd med morötter och frön

5 dl fingervarmt vatten 
50 gram jäst
100 gram smält smör
2 st stora finrivna morötter
1 tsk salt
msk sirap
dl vetemjöl
dl dinkelmjöl
2 dl pumpafrön eller andra frön (jag hade 1 dl pumpafrön + 1 dl solrosfrön)

 
Gör så här:
Lös upp jästen i en del av vattnet.
Tillsätt resterande vatten och resten av ingredienserna, spara lite av fröna att lägga på toppen. Blanda väl (gärna i bakmaskin).
 
Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.
 
Tag sedan upp degen på bakbordet och knåde den lite lätt.
Dela in den 15 lika stora bitar som du rullar till runda bullar. Lägg bullarna tätt bredvid varandra på en långpanna med bakplåtspapper.
 
Strö lite frön ovanpå bullarna och låt jäsa övertäckta i 45 minuter. Sätt igång ugnen på 175 grader.
 
Sedan gräddar du dem mitt i ugnen i cirka i 20 minuter.
 
Låt svalna och sedan kan du bryta isär dem.
 
Lycka till!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: